… και γιατί πρέπει να τις γνωρίζετε 

Οι άνθρωποι συχνά χρησιμοποιούν τους όρους «ανησυχία» και «άγχος» εναλλάξιμα

Στην πραγματικότητα πρόκειται όμως για πολύ διαφορετικές ψυχολογικές καταστάσεις. Παρόλο που και οι δύο συνδέονται με μια γενική αίσθηση αναστάτωσης και ταραχής, ο τρόπος που τις βιώνουμε είναι αρκετά διαφορετικός, όπως και οι επιπτώσεις που έχουν για την συναισθηματική και ψυχολογική μας υγεία.

10 διαφορές μεταξύ άγχους και ανησυχίας:

1. Τείνουμε να βιώνουμε την ανησυχία στο μυαλό μας και το άγχος στο σώμα μας

Η ανησυχία τείνει να επικεντρώνεται περισσότερο στις σκέψεις του μυαλού μας, ενώ το άγχος είναι πιο σπλαχνικό, καθώς το αισθανόμαστε σε όλο μας το σώμα.

2. Η ανησυχία είναι πιο συγκεκριμένη, ενώ το άγχος μοιάζει πιο διάχυτο

Ανησυχούμε για την έγκαιρη μετάβαση στο αεροδρόμιο (συγκεκριμένη απειλή), αλλά αγχωνόμαστε για το ταξίδι, μια πιο αόριστη και γενική ταραχή.

3. Η ανησυχία εστιάζεται λεκτικά, ενώ το άγχος χαρακτηρίζεται  περισσότερο από σκέψεις σε συνδυασμό με διανοητικές εικόνες

Αυτή η διαφορά είναι σημαντική, καθώς οι συναισθηματικές ψυχικές εικόνες, όπως αυτές που σχετίζονται με το άγχος, προκαλούν πολύ μεγαλύτερη καρδιαγγειακή απόκριση σε σχέση με τις συναισθηματικές λεκτικές σκέψεις, όπως αυτές που σχετίζονται με την ανησυχία. Αυτό αποτελεί και έναν από τους λόγους που βιώνουμε το άγχος σε όλο μας το σώμα.

4. Η ανησυχία πυροδοτεί συχνά την επίλυση προβλημάτων, ενώ το άγχος όχι

Η ανησυχία πολλάκις λειτουργεί ως κίνητρο για να σκεφτούμε λύσεις και στρατηγικές ως προς την αντιμετώπιση μιας δεδομένης κατάστασης. Το άγχος μοιάζει περισσότερο με έναν φαύλο κύκλο μέσα στον οποίον περιστρεφόμαστε, χωρίς να καταλήγουμε σε παραγωγικές λύσεις. Είναι γεγονός ότι η διάχυτη φύση του άγχους το καθιστά εμπόδιο στην επίλυση προβλημάτων.

5. Η ανησυχία επιφέρει ήπια συναισθηματική δυσφορία, ενώ το άγχος μπορεί να προκαλέσει σοβαρή συναισθηματική δυσφορία

Το άγχος αποτελεί μια πολύ πιο ισχυρή διαταραχή και ως εκ τούτου, μια πιο προβληματική ψυχολογική κατάσταση σε σχέση με την ανησυχία.

6. Η ανησυχία προκαλείται από πιο ρεαλιστικές έγνοιες, συγκριτικά με το άγχος

Στην υποθετική περίπτωση που ανησυχείτε μήπως απολυθείτε από τη δουλειά σας επειδή δεν τα πήγατε καλά σε κάποια εργασία, νιώθετε ανησυχία. Στην αντίστοιχη περίπτωση που φοβάστε μήπως απολυθείτε επειδή το αφεντικό σας δεν σας ρώτησε πώς περάσατε το Σαββατοκύριακο, υποφέρετε από άγχος.

7. Η ανησυχία τείνει να είναι πιο ελεγχόμενη από το άγχος

Διαθέτουμε την δυνατότητα να περιορίσουμε την ανησυχία μας σε μεγάλο βαθμό χρησιμοποιώντας την σκέψη μας και υιοθετώντας την κατάλληλη στρατηγική αντιμετώπισης της αιτίας που δημιουργεί την ανησυχία, επιλύοντας έτσι στο πρόβλημα. Όσον αφορά το άγχος, διαθέτουμε πολύ πιο περιορισμένο έλεγχο για την αντιμετώπιση του, καθώς είναι πολύ πιο δύσκολο να το αποβάλλουμε με τη σκέψη μας ή με μια συγκεκριμένη ενέργεια.

8. Η ανησυχία συνήθως εμφανίζεται προσωρινά, όμως το άγχος μπορεί να παραμείνει

Μόλις επιλύσουμε το πρόβλημα που μας ανησυχεί, η ανησυχία μας μειώνεται έως ότου να εξαφανιστεί. Το άγχος μπορεί να παραμείνει για μεγάλα χρονικά διαστήματα και συχνά μεταφέρεται από μία συγκεκριμένη εστίαση σε κάποια άλλη. Για παράδειγμα, κάποια εβδομάδα τυγχάνει να νιώθουμε αγχωμένοι για θέματα δουλειάς, την επόμενη για θέματα υγείας, την μεθεπόμενη για θέματα που έχουν να κάνουν με την οικογένεια και ούτω καθεξής.

9. Η ανησυχία δεν επηρεάζει την επαγγελματική και την προσωπική μας λειτουργικότητα, ενώ το άγχος τις επηρεάζει 

Κανείς δεν πρόκειται να πάρει μια μέρα άδεια για να καθίσει στο σπίτι και να ανησυχεί για το εάν το παιδί του θα τα πάει καλά στις εξετάσεις του. Αντιθέτως, όταν είμαστε αγχωμένοι, γίνεται να νιώθουμε τόση δυσφορία που να  εμποδίζεται η δυνατότητα συγκέντρωσης, στον βαθμό μάλιστα που να μας καθιστά ανήμπορους να εργαστούμε.

Η ανησυχία θεωρείται μια φυσιολογική ψυχολογική αντίδραση, εν αντιθέσει με το άγχος

Το χρόνιο άγχος, ιδιαίτερα όταν συνοδεύεται από μεγάλη ένταση, αποτελεί πραγματική ψυχική διαταραχή, η οποία χρειάζεται να αντιμετωπιστεί με ψυχοθεραπεία ή / και φαρμακευτική αγωγή.

Εισάγετε το email σας για άμεση πρόσβαση στη μελέτη marketing

Εισάγετε το email σας για άμεση πρόσβαση στη μελέτη marketing

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest